Powered By Blogger

Wednesday, 15 August 2018

TEORI PEMBELAJARAN GAGNE (FundofInst.)





Menurut Gagne pembelajaran adalah sebagai satu cara pemerosesan data dan maklumat. Proses pembelajaran bergerak daripada peringkat yang paling mudah menuju kepada peringkat yang rumit dan kompleks. Kejayaan pembelajaran pada aras yang tinggi bergantung kepada pembelajaran yang telah di capai pada aras yang rendah. Objektif pembelajaran akan dapat dicapai sekiranya pelajar telah menguasai pembelajaran diperingkat yang lebih awal. Oleh itu, sebelum guru mengajar sesuatu kemahiran yang lebih tinggi, guru perlu memastikan pelajar telah menguasai kemahiran asas yang perlu untuk pelajaran yang baru.
Gagne telah mengenal pasti 8 jenis pembelajaran iaitu:
1.      Pembelajaran isyarat.
Merupakan kaedah pembelajaran berasaskan perubahan tingkah laku yang di sebabkan oleh pengaruh kebiasaan atau pelaziman tingkahlaku. Pembelajaran isyarat ini banyak menggunakan akal fikiran dan berlaku secara semulajadi.
Cth: Bunyi loceng menandakan waktu bermula sesi pembelajaran/rehat/pulang dari sekolah.
2.      Pembelajaran ransangan gerak balas
Kaedah ini bergantung kepada proses peneguhan. Ini bermakna pujian dan ganjaran perlu diberikan bagi tingkahlaku yang diingati.
Cth: Pujian diberikan kepada pelajar yang berjaya menjawab soalan guru
3.      Pembelajaran melalui rangkaian motor
Kaedah ini digunakan dalam pembelajaran kemahiran seperti aktiviti permainan, muzik, elektronik, mekanikal dan lain-lain. Merupakan satu siri tingkah laku yang berkaitan di antara satu sama lain untuk melengkapi satu tugasan yang dijalankan berdasarkan gabungan pelbagai rangsangan.
Cth: Bermain bola sepak
4.      Pembelajaran pertalian berbahasa
Pertalian berbahasa merupakan suatu rangkaian berbahasa yang berlaku apabila pelajar menghubungkaitkan dengan fakta, data dan konsep.
Cth: Pelajar menulis dan menyebut nama objek berdasarkan apa yang di lihatnya
5.      Pembelajaran konsep
Pembentukan konsep bermula dengan pertalian berbahasa dan diskriminasi, iaitu mengenali ciri-ciri sesuatu konsep secara tepat. Pelajar dapat membentuk konsep yang baik setelah membuat persepsi dan pengamatan terhadap objek, orang dan peristiwa. Pelajar perlu didedahkan dengan banyak contoh-contoh yang jelas supaya dapat membentuk konsep yang betul dan tepat.
Cth: Pelbagai kaedah digunakan untuk menerangkan konsep pecahan seperti potongan kek dan pizza.
6.      Pembelajaran hukum
Merupakan pembelajaran yang kompleks kerana kaedah pembelajaran ini melibatkan gabungan dua atau lebih konsep yang berkaitan dalam sesuatu urutan atau rangkaian. Ianya melibatkan penggunaan rumus, prinsip, teori dan generalisasi.
Cth: Pembelajaran matematik
7.      Pembelajaran penyelesaian masalah
Pembelajaran penyelesaian masalah dianggap satu jenis pembelajaran peringkat tinggi dan kompleks. Melibatkan pemilihan prinsip dan rumus untuk menyelesaikan masalah dalam situasi yang baru.
Cth: Pembelajaran sains
8.      Pembelajaran diskriminasi
Pembelajaran ini berlaku apabila pelajar dapat memilih gerak balas yang sesuai untuk bertindak balas bagi menghasilkan sesuatu.
Cth: Guru memperkenalkan konsep bulatan, guru telah menyebutkan perkataan bulatan secara ransangan gerak balas. Seterusnya pelajar akan belajar membuat diskriminasi antara bulatan dengan objek lain seperti segi empat sama.



# Jika anda rasa artikel ini bermanfaat atau perlukan penambahbaikkan, berkongsi maklumat, pandangan atau pendapat sila nyatakannya diruang komen. Terima Kasih.

1 comment: