Powered By Blogger

Friday 17 August 2018

Kaedah Pembelajaran Jarak Jauh (FundofInst.)


Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ)
            Pembelajaran secara jarak jauh lazimnya mengizinkan para pelajar mengambil bidang yang disukai pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Perkara ini membolehkan mereka menyesuaikan pendidikan dan latihan yang diterima dengan tanggungjawab atau komitmen yang sedia ada seperti keluarga, kerjaya, masyarakat, malah hobi. Ini memberi kesempatan kepada pelajar untuk menyusun kehidupan bersesuaian dengan cara hidup, keterbatasan waktu, jarak dan dana yang diperlukan.
            Pembelajaran melalui kaedah ini ternyata sangat berkesan dan efektif, terutama kepada pelajar yang dewasa dan mempunyai motivasi yang kuat untuk mengejar kejayaan di dalam kerjaya atau kepuasan diri untuk melanjutkan pengajian. Mereka mempunyai sifat kendiri yang tinggi dan mampu memikul banyak  tanggungjawab dalam satu masa  sebagai pekerja, ahli keluarga dan sebagai mahasiswa. Sistem pendidikan ini amat sesuai dengan kemampuan pelajar. Ia juga memberi peluang kepada pelajar untuk belajar sambil meneruskan karier tanpa menjejaskan komitmennya yang lain.
Melalui pendidikan secara jarak jauh ini, para pelajar perlu berdikari atau belajar kendiri dalam menelaah atau mengulangkaji pelajaran. Perhubungan yang minima di antara pensyarah dan pelajar dan pelajar dengan pelajar yang lain memaksa pelajar untuk mencari bahan dalam membuat ulangkaji sendiri. Perhubungan secara maya mendekatkan jurang perbezaan ini tetapi masih tidak dapat menandingi perhubungan secara tradisional.
Dalam sistem pembelajaran jarak jauh, perhubungan ini dijalinkan melalui bentuk cetakan, perhubungan elektronik, telefon, telesidang, audio, video penyiaran dan lain-lain cara lagi. Terdapat banyak kaedah perantaraan yang digunakan oleh institusi yang menawarkan program pengajian jarak jauh, antaranya adalah :
KAEDAH PENGANTARA
CONTOH
Media Cetak
-Makalah
-Poster
-Akhbar
-Buku
Audio/Media Visual
-Telefon dan fax
-Radio, Penyiaran Microwave
-Kaset audio
Komputer/Internet
-E-mel
-Akses kepada World Wide Web
-Perisian program/CD ROM
Media Penghantaran Satelit
-Radio atau televisyen digital
-Video atau Teleconferencing

KELEBIHAN
1.      Para pelajar boleh mengawal dan mengawasi waktu belajar sendiri tanpa perlu melalui jadual yang ketat berbanding pelajar yang belajar sepenuh masa mereka melalui waktu pembelajaran yang lebih panjang.
2.      Menjimatkan masa dan tenaga dalam menempuhi alam pengajian kerana pembelajaran yang mengambil masa selama empat tahun melalui kaedah konvensional juga boleh diambil oleh pelajar jarak jauh dengan masa yang sama.
3.      Pembelajaran secara jarak jauh juga membolehkan para pelajar belajar dengan cara dan kaedah tersendiri tanpa perlu mengikut rentak sedia ada. Setiap orang mempunya corak dan rentak yang berbeza dan kaedah ini bersesuaian dengan keselesaan dan keupayaan masing-masing.
4.      Penghantaran kertas kerja atau tugasan juga amat mudah dan menyelesakan. Hanya dengan satu petikan butang, tugasan yang diterima sudahpun dihantar.
5.      Akses kepada perpustakaan atau maklumat pada setiap masa dan ketika. Ia tidak tertakhluk kepada masa tertentu dan pastinya dengan keselesaan di rumah sendiri. Ini membolehkan seseorang melaksanakan beberapa tugasan dalam satu masa.
KEKURANGAN
1.      Kurangnya perhubungan antara fakulti, pensyarah dan pelajar lain. Menelaah sejumlah buku atau jurnal yang banyak dengan ketiadaan mentor untuk mengawasi adalah agak sukar bagi sesetengan pelajar. Kurang perhubungan dengan pensyarah boleh membawa kepada kurang penerimaan atau pemahaman bagi sesetengah tajuk.
2.      Masalah disiplin yang dihadapi bagi meneruskan pengajian dan menelaah pelajaran. Tanpa pengawasan yang rapi dan peringatan dari pensyarah, bagi sesetengah pelajar akan ketinggalan dalam meneruskan pengajian. Masalah akan menjadi semakin rumait andai berlaku pertembungan antara kehendak kerjaya atau keluarga dan pembelajaran yang memerlukan komitmen dalam masa yang serentak
3.      Kebergantungan kepada teknologi membataskan hubungan sesama mereka. Jawapan yang diperlukan pada masa yang cepat seperti pertanyaan kepada pensyarah tidak dapat diperolehi. Begitu juga dengan huraian mengenai sesuatu masalah juga tidak dapat diperolehi dengan kadar segera.
4.      Akses kepada internet juga amat diperlukan bagi pelajar yang memilih pengajian melalui kaedah ini. Tanpa sambungan kepada internet, adalah hampir mustahil pelajar dapat meneruskan pengajian dan seterusnya berjaya hingga ke akhir. Bagi mereka yang tinggal di bandar mungkin hampir tidak mengalami masalah perhubungan internet berbanding dengan mereka yang tinggal di pedalaman dan mempunyai akses kepada internet yang terhad.

Dalam menempuh alam pengajian jarak jauh ini, pelajar haruslah mempunyai kemahiran tertentu bagi membolehkan mereka meneruskan kesinambungan pengajian masing-masing Antara kemahiran-kemahiran yang boleh diaplikasikan adalah :
1.      Kemahiran Mengurus Masa
- pelajar perlu komited dan pandai menguruskan masa dengan bijak.Aktiviti membuang masa dan tidak berfaedah haruslah dikurangkan dan sebaiknya dibuang untuk sementara.
- Komitmen pelajar amatlah dituntut bagi mengejar masa depan kerjaya yang lebih cemerlang.
- Mempunyai keupayaan untuk memberi tumpuan.
- Pelajar boleh memfaatkan waktu senggang antara waktu kerja, sebagai masa untuk belajar sama ada membaca nota kecil atau peta minda yang telah disediakan.
2.      Kemahiran Mengadaptasi Media
- Pelajar perlu berkemahiran menggunakan media terutama elektronik bagi tujuan arkib, perhubungan dan komunikasi di antara universiti, fakulti, pensyarah dan pelajar. Pelajar mesti sentiasa seiring dengan dunia teknologi maklumat yang sangat cepat berkembang pesat agar tidak ketinggalan. Sekiranya pelajar dapat menguasai kemahiran menggunakan media dengan baik, sudah pasti tugasan dapat dilakukan dengan lebih mudah dan cepat.
- Penggunaan pelbagai jenis media akan membantu pembelajaran yang lebih menarik dengan pelbagai aplikasi yang menjadikan sesuatu pembelajaran lebih efektif dan menarik. Seterusnya pelajar akan dapat meningkatkan kemahiran belajar di samping menguatkan ingatan bagi sesuatu topik kerana penggunaan pelbagai media boleh membantu meningkatkan cara berfikir secara kreatif dan kritikal.
3.      Kemahiran Merancang
- Pelajar perlu bijak mengutamakan perkara yang paling utama.
- Membina jadual dan hendaklah berusaha  untuk mengikut jadual yang disediakan sehabis baik.
4.      Menukar Tatacara Pemikiran (mindset)
- Pelajar perlu mempunyai sikap dan kualiti tertentu seperti bersungguh-sungguh dan tekun agar agar dapat mengimbangi tanggungjawab sebagai pelajar adalah seimbang dengan tanggungjawab lain dalam kehidupan seharian.

No comments:

Post a Comment