Modul Pembelajaran
Kendiri
Modul
kendiri digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Modul didefinisikan
sebagai satu unit pengajaran dan pembelajaran kendiri yang lengkap dan
terancang bagi menyampaikan dan mengukuhkan pengetahuan dan kemahiran.
Ciri-ciri asas modul
pembelajaran kendiri.
Modul
yang ditulis dengan jelas dan dapat menghasilkan pembelajaran yang berkesan.
Ini boleh dicapai kerana modul mempunyai ciri-ciri reka bentuk yang wujud
melalui aplikasi teori-teori pembelajaran. Di antara ciri-ciri tersebut adalah
seperti berikut;
Kandungan
lengkap
Setiap
unit modul seharusnya mengandungi semua bahan yang diperlukan untuk mencapai
objektif modul tersebut. Ia merupakan satu pakej yang lengkap dengan
bahan-bahan pembelajaran arahan kendiri.
Arahan
kendiri.
Penggunaan
modul memberi peluang kepada pelajar menguruskan pembelajaran mengikut
kemampuan masing-masing. Mereka juga boleh mengulangi mana-mana bahagian dengan
segera apabila didapati perlu. Susunan modul boleh dipelbagaikan supaya dapat
menampung pembelajaran pelajar yang mempunyai minat dan keperluan yang berbeza.
Perbezaan
di antara individu.
Pelajar
mempunyai tahap kebolehan yang berbeza di dalam proses pembelajaran. Tidak
mungkin seorang guru dapat memenuhi keperluan setiap pelajar. Modul membolehkan
pelajar menentukan tahap kemajuan pembelajaran masing-masing.
Pernyataan
objektif yang jelas.
Pelajar
belajar dengan lebih berkesan jika mereka jelas tentang hala tuju pembelajaran
berkenaan. Objektif yang jelas amat penting kepada penulis modul, kepada guru
yang menggunakan modul dan kepada pelajar yang belajar menggunakan midul
tersebut.
Perkaitan,
urutan dan struktur pengetahuan yang optima.
Modul
menggabungkan pengalaman praktikal, bahan teorikal, maklumat dari pelbagai
media dan bahan subjek utama yang dikaitkan dengan konsep bahan berkenaan.
Penggunaan
media dan kaedah yang pelbagai.
Tindakbalas
pelajar terhadap pelbagai media pembelajaran adalah berbeza. Terdapat pelajar
yang lebihberminat kepada kaedah pembelajaran visual, audio atau pembacaan.
Melalui modul, kesemua kaedah ini dapat digabungkan. Kaedah pembelajaran
bermodular tidak membosankan dan ia dapat mengekalkan minat pelajar dan memberi
motivasi kepada mereka.
Maklum
balas disediakan mengikut kemajuan.
Salah
satu daripada ciri-ciri modular ialah ia menyediakan maklum balas yang
berterusan mengenai kemajuan pelajar, terutamanya dalam pencapaian objektif
modul. Ini dilakukan dengan membina soalan-soalan dalam bentuk teks, senarai
semak dan kuiz pada sela tertentu, dan ikuti dengan jawapan-jawapannya. Dengan
cara ini pelajar dapat menyemak tahap pengetahuan, pemahaman dan kemahiran
masing-masing.
Pengukuhan
segera.
Pengukuhan
di dalam konteks modul bermaksud ganjaran terhadap pembelajaran. Modul
menggunakan maklum balas yang tepat untuk membentuk tingkah laku pelajar.
Kelewatan dalam menyediakan maklum balas untuk pelajar akan menurunkan tahap
pembelajaran pelajar tersebut.
Penyertaan
aktif pelajar.
Modul
direka bentuk untuk menggalakkan penyertaan aktif di kalangan pelajar. Oleh
kerana pelajar mengawal pembelajaran masing-masing, maka mereka sendiri yang
menentukan sama ada hendak meneruskan pembelajaran atau mengulangi bahagian
pembelajaran tertentu, masa untuk belajar dan bila hendak menjawan soalan.
Strategi
penilaian dan penguasaan
Modul
mempunyai sistem penilaian untuk mengukur penguasaan pelajar terhadap objektif
modul. Seseorang pelajar dikehendaki menguasai sesuatu modul sebelum ia
meneruskan pembelajar kepada modul yang seterusnya.
No comments:
Post a Comment