Powered By Blogger

Monday 13 August 2018

Kenangan Zaman Kanak2(Makan Buah Rambusa)








Mungkin jika ditanya kepada anak-anak generasi hari ini, barangkali tiada yang tahu atau pernah melihat buah ini, apatah lagi mencicipinya. Orang kampung biasa memanggilnya dengan nama "Buah Letup" kerana apabila dipicit dia akan mengeluarkan bunyi "POP'. Namun dikatakan nama sebenar buah ini ialah Rambusa atau ermot atau nama saintifiknya ialah Passiflora Foetida L.
Buah ini antara favorite jajan@makanan ringan masa zaman kanak2 aku. Ianya sangat mudah dijumpai di sekitar kawasan kebun sayur, kebun jagung atau juga di tepi2 sawah. Ianya tumbuh meliar dan menjalar di kawasan semak sekitar kawasan tersebut. Biarpun tidak lah seberapa mana banyak isinya, tp rasanya yang sedikit masam-masam manis sudah cukup sedap pada waktu itu. Lebih sedap jika dimakan ketika  dapat dikumpulkan dalam jumlah yang banyak.

Setelah diselidik, dikatakan buah ini mengandung cukup banyak zat besi, vitamin C, flavonoid, kalsium, mineral, fitronutrien, dan beberapa nutrisi lainnya. Oleh kerana itu ia juga dikatakan mampu untuk mengawal serta merawat beberapa jenis penyakit.

Berikut sedikit info lanjut tentang buah ini:-



Rambusa
Description: Passif foetid 070407 4103 plrtu.jpg
Bunga rambusa
Kingdom:
Divisi:
Kelas:
Ordo:
Famili:
Genus:
Spesies:
P. foetida
Passiflora foetida
Linne
Dysosmia ciliata M.Roem.
Dysosmia fluminensis 
M.Roem.
Dysosmia foetida 
(L.) M.Roem.
Dysosmia gossypifolia 
(Desv. ex Ham.) M.Roem.
Dysosmia hastata 
(Bertol.) M.Roem.
Dysosmia hibiscifolia 
(Lam.) M.Roem.
Dysosmia nigelliflora 
(Hook.)M.Roem.
Granadilla foetida 
(L.) Gaertn.
Passiflora baraquiniana 
Lem.
Passiflora ciliata 
Dryand.





No comments:

Post a Comment