Rossett (1987) telah
memperkenalkan model reka bentuk bersistem ADDIE, model ini diwakili oleh
aliran kerja seperti berikut:
1. Analisis
Merupakan proses penentuan serta mengenal pasti masalah yang
dihadapi dan cara menyelesaikannya. Masalah boleh dikenal pasti melalui temu
bual, pemerhatian, tinjauan, soal-selidik dan sebagainya. Setelah mengenal
pasti masalah yang dihadapi, perlu pula mencari punca atau
faktor yang menimbulkan masalah tersebut berlaku. Dalam fasa analisis ini, ianya melibatkan pelbagai aspek iaitu seperti aspek
persekitaran pembelajaran, analisis terhadap pengguna dan objektif pembelajaran.
Analisis ini perlu
dilakukan bagi memastikan reka bentuk pengajaran bersistem yang dihasilkan menepati
atau memenuhi keperluan dan kehendak yang sebenarnya.
2. Fasa Rekabentuk
Fasa reka bentuk ialah
proses memindahkan maklumat daripada fasa analisis kepada satu lakaran fizikal
yang akan digunakan semasa proses pembinaan. Kesemua maklumat keperluan dalam proses
reka bentuk ini diambil dari fasa analisis permulaan. Dalam mereka bentuk, perkara-perkara berikut perlu diberi perhatian:
i) Menentukan kandungan berlandaskan kandungan yang telah dirangka dalam fasa analisis.
ii) Menentukan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran bersesuaian dengan objektif.
iii) Menentukan kaedah
penyampaian maklumat mudah difahami dan bersesuaian dengan pengguna.
iv) Menentukan reka
bentuk bersesuaian dengan teori pembelajaran dan strategi pembelajaran
yang telah dirancang.
3. Fasa Pembangunan
Membangunkan sistem sebenar dengan menggunakan semua elemen media dan teknologi yang terpilih berdasarkan keperluan.
4. Fasa Pelaksanaan
Bahan yang telah disediakan akan diguna pakai dalam situasi yang sebenar. Kesemua elemen utama yang telah direka bentuk dalam fasa sebelum
ini perlulah dijuji keberkesanannya.
5. Fasa Penilaian
Fasa ini juga menguji adakah objektif tercapai ataupun tidak. Jenis
penilaian yang digunakan dalam menilai ialah penilaian secara formatif dan penilaian sumatif.
No comments:
Post a Comment