KAEDAH PEMBELAJARAN KOLABORATIF
Kamus
Dewan (2005: 805) mencatatkan maksud "kolaboratif" ialah ialah erat
dari segi kerjasama antara dua pihak atau pun lebih. Definisi ini merujuk
kepada kerjasama ke arah melaksanakan aktiviti kebaikan. Pembelajaran
kolaboratif adalah diasaskan berdasarkan pembelajaran koperatif. Cara yang mudah
untuk mewujudkan bilik darjah kolaboratif adalah dengan menjalankan
pembelajaran secara koperatif, di mana guru dapat mengawal lebih banyak
pembolehubah dalam kelas. Apabila pelajar-pelajar telah membiasakan diri dengan
cara pembelajaran koperatif iaitu aktiviti pembelajaran dilakukan secara
bekerjasama, saling bergantung antara satu sama lain di dalam kumpulan kecil
untuk memperoleh ilmu, maka mereka akan mudah berkembang untuk menjadi
pelajar-pelajar kolaboratif.
Rumuskan persamaan dan perbezaan di antara
pembelajaran koperatif dan pembelajaran kolaboratif adalah seperti berikut:-
Persamaan Antara
Pembelajaran Koperatif dan Pembelajaran Kolaboratif
|
Kedua-dua strategi mementingkan pembelajaran aktif murid
|
Dalam kedua-dua situasi, guru berperanan sebagai
fasilitator.
|
Dalam bilik darjah koperatif dan kolaboratif, pengajaran
dan pembelajaran dialami oleh guru dan murid.
|
Kedua-dua strategi memantapkan kemahiran kognitif beraras
tinggi (KBAT).
|
Dalam kedua-dua situasi, pelajar dikehendaki memikul tanggungjawap
atas pembelajaran diri sendiri/Pembelajaran Kendiri.
|
Kedua-dua bentuk pembelajaran menghendakkan pelajar
berkongsi pendapat serta menyampaikan idea dalam kumpulan kecil.
|
Kedua-duanya membangunkan kemahiran sosial dan pembinaan
pasukan.
|
Kedua-dua pembelajaran telah menolong meningkatkan
kejayaan pelajar dan ingatan pengetahuan.
|
Kedua-duanya menggunakan kepelbagaian aras pelajar sebagai
faktor kejayaan.
|
Perbezaan Antara Pembelajaran Koperatif dan
Pembelajaran Kolabaratif
Dalam Pembelajaran Koperatif...
|
Dalam Pembelajaran Kolaboratif
|
Pelajar menerima latihan dalam kemahiran
berkumpulan dan sosial.
|
Adalah dipercayai bahawa pelajar
telah memiliki kemahiran sosial yang dikehendaki. Mereka dikehendaki
membangunkan kemahiran sedia ada untuk mencapai matlamat pembelajaran.
|
Aktiviti distrukturkan di mana setiap
pelajar memainkan peranan spesifik.
|
Pelajar-pelajr merunding dan
mengorganisasi usaha sendiri.
|
Guru memantau, mendengar dan mencampur
tangan kegiatan kumpulan jika perlu.
|
Aktiviti kumpulan tidak dipantau
oleh guru. Jika timbul persoalan, soalan itu dijawab oleh kumpulan itu
sendiri. Guru cuma membimbing pelajar ke arah penyelesaian persoalan.
|
Pelajar dikehendai menghantar kerja di akhir
pelajaran untuk dinilai.
|
Pelajar menyimpan draf kerja untuk
kerja-kerja lanjutan.
|
Pelajar-pelajar menilai prestasi individu
dan kumpulan dengan dibimbing oleh guru.
|
Pelajar-pelajar menilai prestasi
individu dan kumpulan tanpa dibimbing oleh guru
|
No comments:
Post a Comment