Kemahiran interpersonal
Komunikasi Interpersonal merupakan proses interaksi
antara manusia, dimana manusia berfikir, bertukar-tukar pendapat, gerak,
isyarat atau simbol dengan tujuan untuk memberi dan bertukar-tukar maklumat
atau mengubah keadaan fizikal atau mental antara mereka. Ia melibatkan
dua pihak. Komunikasi interpersonal adalah dinamik iaitu luas dan mempunyai
makna tersirat. Dengan kata lain ianya merupakan kemahiran komunikasi antara individu dengan individu lain atau
individu yang berkomunikasi dengan sekumpulan individu lain.
Terdapat 2 Ciri Komunikasi Interpersonal. Pertama, peringkat maklumat iaitu fakta, idea dan pandangan. Kedua, peringkat perhubungan iaitu perasaan, sikap dan nilai.
Terdapat 2 Ciri Komunikasi Interpersonal. Pertama, peringkat maklumat iaitu fakta, idea dan pandangan. Kedua, peringkat perhubungan iaitu perasaan, sikap dan nilai.
Pra syarat komunikasi interpersonal :-
1. Membina
hubungan sosial – memahami dan menghormati unsur sosio budaya
2. Wacana
ilmu – membantu mendalami pelbagai disiplin ilmu
3. Perundingan
– mencapai persetujuan bersama
4. Kerjaya
– dapat menjelaskan bidang kepakaran dan tahap kecekapan profesionalisma
5. Komuniti
– memahami, menghormati dan menimbulkan rasa penerimaan dalam komuniti.
6. situasi
menjadi ceria
7. Bimbingan
– membantu menyampaikan idea, maklumat, perasaan dan ekspresi tingkah laku
antara satu sama lain
No comments:
Post a Comment