Powered By Blogger

Friday, 17 August 2018

Model Keller ARCS (FundofInst.)





Model Keller (ARCS)
ARCS merupakan singkatan daripada perkataan attention (perhatian), relevance (berkaitan), confidence (percaya diri), dan satisfaction (kepuasan).
Model pembelajaran ARCS merupakan suatu bentuk kaedah pendekatan pemecahan masalah untuk merancang aspek motivasi serta persekitaran belajar dalam mendorong dan mempertahankan motivasi pelajar untuk belajar (Keller, 1987). Model pembelajaran ini berkait rapat dengan motivasi pelajar terutama motivasi untuk memperoleh pengetahuan yang baru.
Model pembelajaran ARCS ini mempunyai kelebihan berikut:
i)                    Memberikan petunjuk aktif dan memberi arahan tentang apa yang harus dilakukan oleh pelajar
ii)                  Menekankan penggunaan bahan pengajaran yang menarik tidak hanya menekankan kaedah teori semata-mata
iii)                Pembelajaran yang berpusatkan murid serta dikukuhkan dengan motivasi
iv)                Penilaian menyeluruh terhadap tahap pencapaian individu agar strategi pembelajaran yang lebih efektif

Langkah-langkah model pembelajaran Attention Relevance Confidence Satisfaction (ARCS) adalah sebagai berikut:
1. Membangkitkan minat dan perhatian pelajar
2. Menjelaskan tujuan pembelajaran dan manfaat pembelajaran.
3. Mengajukan pertanyaan yang berhubungan dengan pengalaman kehidupan seharian berdasarkan topik yang diajar.
4. Mengingatkan kembali pada konsep yang telah dipelajari.
5. Menyampaikan bahan pembelajaran.
6. Memberi peluang kepada pelajar untuk mengambil bahagian dalam pembelajaran.
7. Memberi bimbingan dan motivasi belajar.
8. Memberikan kepuasan kepada pelajar terhadap pembelajaran melalui peneguhan positif dari hasil tugas-tugas atau latihan yang telah dilaksanakan.
9. Memberikan penilaian sama ada berupa tugas ataupun latihan.
10. Menyimpulkan bahan yang telah disampaikan di akhir pembelajaran.

No comments:

Post a Comment