Model Keller (ARCS)
ARCS
merupakan singkatan daripada perkataan attention (perhatian), relevance (berkaitan),
confidence (percaya diri), dan satisfaction (kepuasan).
Model
pembelajaran ARCS merupakan suatu bentuk kaedah pendekatan pemecahan masalah
untuk merancang aspek motivasi serta persekitaran belajar dalam mendorong dan
mempertahankan motivasi pelajar untuk belajar (Keller, 1987). Model
pembelajaran ini berkait rapat dengan motivasi pelajar terutama motivasi untuk
memperoleh pengetahuan yang baru.
Model
pembelajaran ARCS ini mempunyai kelebihan berikut:
i)
Memberikan petunjuk aktif dan memberi
arahan tentang apa yang harus dilakukan oleh pelajar
ii)
Menekankan penggunaan bahan pengajaran
yang menarik tidak hanya menekankan kaedah teori semata-mata
iii)
Pembelajaran yang berpusatkan murid
serta dikukuhkan dengan motivasi
iv)
Penilaian menyeluruh terhadap tahap
pencapaian individu agar strategi pembelajaran yang lebih efektif
Langkah-langkah model pembelajaran Attention
Relevance Confidence Satisfaction (ARCS) adalah sebagai berikut:
1. Membangkitkan
minat dan perhatian pelajar
2. Menjelaskan
tujuan pembelajaran dan manfaat pembelajaran.
3. Mengajukan
pertanyaan yang berhubungan dengan pengalaman kehidupan seharian berdasarkan topik
yang diajar.
4. Mengingatkan
kembali pada konsep yang telah dipelajari.
5. Menyampaikan
bahan pembelajaran.
6. Memberi
peluang kepada pelajar untuk mengambil bahagian dalam pembelajaran.
7. Memberi
bimbingan dan motivasi belajar.
8. Memberikan
kepuasan kepada pelajar terhadap pembelajaran melalui peneguhan positif dari
hasil tugas-tugas atau latihan yang telah dilaksanakan.
9. Memberikan
penilaian sama ada berupa tugas ataupun latihan.
10. Menyimpulkan
bahan yang telah disampaikan di akhir pembelajaran.
No comments:
Post a Comment