Pembelajaran berpusatkan guru
Pengertian
-Merupakan kaedah pembelajaran
yang dijalankan secara tradisional.
-Guru memainkan peranan
aktif dalam P&P
-Guru mempunyai kuasa
penuh/autoriti mengawal murid dalam bilik darjah
- Isi pengajaran
bergantung penuh kepada guru
- Guru memberi kuliah dan
murid hanya mendengar/pendekatan pengajaran sehala
Kelebihan
-
Kawalan
kelas mungkin lebih baik bagi sesetengah guru
-
Sesuai
bagi bilik darjah/sekolah yang kurang mempunyai kemudahan bagi capaian maklumat
seperti disekolah2 pendalaman.
Kekurangan
-Sangat bergantung kepada
pengetahuan guru mengenai topic yang di ajar
- Tidak menggalakkan
pelajar memberi pendapat mereka sendiri
- Tidak dapat mengembangkan potensi
murid
KAEDAH PENGAJARAN BERPUSATKAN
GURU
|
KAEDAH PENGAJARAN BERPUSATKAN
MURID
|
- Guru sebagai penyampai utama maklumat berkenaan bidang tertentu
- Pengetahuan sedia ada pelajar tidak dipertimbangkan sebagai sesuatu
yang penting
- Pelajar tidak perlu aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Guru bertanggungjawab sepenuhnya ke atas bahan bantu mengajar yang
akan digunakan dalan P&P.
- Guru menentukan sendiri tatacara membuat penilaian terhadap prestasi
pelajar
- Komunikasi satu hala. Hanya guru yang bercakap di dalam kelas.
- Pendapat dan pandangan pelajar tidak diambil kira.
|
- Guru sebagai fasilitator
- Mewujudkan pengalaman pembelajaran yang dapat menarik minat
pelajar serta menggalakkan penglibatan mereka dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
- Memberi peluang kepada pelajar belajar secara individu, kumpulan dan
kelas.
- Melibatkan pelajar dalam membentuk proses pembelajaran melalui
rundingan berasaskan kekuatan dan kelemahan pelajar.
- Memberi pelajar kebebasan membuat pilihan tentang bahan sumber dan
aktiviti pembelajaran.
- Mewujudkan prosedur pemantauan agar pelajar bertanggungjawab ke atas
apa yang mereka pelajari.
- Menentukan kriteria penilaian secara kolaboratif antara guru dan
pelajar.
- Merancang penilaian berterusan secara kolaborati
- Pelajar bebas memberi pendapat mereka dengan pantauan dan panduan
guru.
|
Contoh kaedah yang digunakan oleh guru:
|
Contoh kaedah yang boleh digunakan dalam kelas:
|
1. Kuliah masteri, demonstrasi, dan bercerita, latih tubi
2. Catatan nota – guru menulis, pelajar mendengar dan menyalin dalam
buku
3. Satu sumber rujukan – buku teks
4. Lokasi pembelajaran terhad di dalam kelas
5. Penerangan dan membuat latihan
6. Memberikan dan menyampaikan maklumat
7. Mengajarkan prosedur (SOP)
8. Membina kemahiran langkah demi langkah
|
1. Sumbang saran dan debat
2. Main Peranan, kerja lapangan dan projek.
3. Pelbagai sumber rujukan – ensiklopedia, internet, pemerhatian
4. Lokasi pembelajaran yang pelbagai – makmal
|
No comments:
Post a Comment