Powered By Blogger

Thursday, 16 August 2018

Pengajaran Berpusatkan Guru (MofInst.)





 Pembelajaran berpusatkan guru

Pengertian
-Merupakan kaedah pembelajaran yang dijalankan secara tradisional.
-Guru memainkan peranan aktif dalam P&P
-Guru mempunyai kuasa penuh/autoriti mengawal murid dalam bilik darjah
- Isi pengajaran bergantung penuh kepada guru
- Guru memberi kuliah dan murid hanya mendengar/pendekatan pengajaran sehala

Kelebihan
-         Kawalan kelas mungkin lebih baik bagi sesetengah guru
-         Sesuai bagi bilik darjah/sekolah yang kurang mempunyai kemudahan bagi capaian maklumat seperti disekolah2 pendalaman.

Kekurangan
-Sangat bergantung kepada pengetahuan guru mengenai topic yang di ajar
- Tidak menggalakkan pelajar memberi pendapat mereka sendiri

- Tidak dapat mengembangkan potensi murid

KAEDAH PENGAJARAN BERPUSATKAN GURU
KAEDAH PENGAJARAN BERPUSATKAN MURID

- Guru sebagai penyampai utama maklumat berkenaan bidang tertentu
- Pengetahuan sedia ada pelajar tidak dipertimbangkan sebagai sesuatu yang penting
- Pelajar tidak perlu aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Guru bertanggungjawab sepenuhnya ke atas bahan bantu mengajar yang akan digunakan dalan P&P.
- Guru menentukan sendiri tatacara membuat penilaian terhadap prestasi pelajar
- Komunikasi satu hala. Hanya guru yang bercakap di dalam kelas.
- Pendapat dan pandangan pelajar tidak diambil kira.

- Guru sebagai fasilitator
- Mewujudkan pengalaman pembelajaran yang dapat menarik minat pelajar serta menggalakkan penglibatan mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Memberi peluang kepada pelajar belajar secara individu, kumpulan dan kelas.
- Melibatkan pelajar dalam membentuk proses pembelajaran melalui rundingan berasaskan kekuatan dan kelemahan pelajar.
- Memberi pelajar kebebasan membuat pilihan tentang bahan sumber dan aktiviti pembelajaran.
- Mewujudkan prosedur pemantauan agar pelajar bertanggungjawab ke atas apa yang mereka pelajari.
- Menentukan kriteria penilaian secara kolaboratif antara guru dan pelajar.
- Merancang penilaian berterusan secara kolaborati
- Pelajar bebas memberi pendapat mereka dengan pantauan dan panduan guru.



Contoh kaedah yang digunakan oleh guru:

Contoh kaedah yang boleh digunakan dalam kelas:
1.  Kuliah masteri, demonstrasi,  dan bercerita, latih tubi

2. Catatan nota – guru menulis, pelajar mendengar dan menyalin dalam buku

3. Satu sumber rujukan – buku teks

4. Lokasi pembelajaran terhad di dalam kelas

5. Penerangan dan membuat latihan

6. Memberikan dan menyampaikan maklumat

7. Mengajarkan prosedur (SOP)

8. Membina kemahiran langkah demi langkah
1. Sumbang saran dan debat

2. Main Peranan,  kerja lapangan dan projek.

3. Pelbagai sumber rujukan – ensiklopedia, internet, pemerhatian

4. Lokasi pembelajaran yang pelbagai – makmal


No comments:

Post a Comment